Aug 27, 2010

Ticket to... Katano salos naujakuriai

Pavadinimas: Katano salos naujakuriai
Žaidėjų skaičius: 2-4
Žaidimo trukmė: nuo 75 min.
Žaidimo tipas: Family
BGG topas: 50

Šis 95-ųjų METŲ ŽAIDIMAS (Spiel des Jahres) buvo pirmasis rimtesnis stalo žaidimas, nuo kurio prasidėjo visa ši pamišėliška fanatizmu kvepianti stalo žaidimų meilės istorija...

Žaidimas toks senas, kad VISI apie jį turbūt yra girdėję; pusę VISŲ jau yra žaidę, o didžioji dalis iš VISŲ netgi turi šį žaidimą. Mažutė šitų VISŲ dalis netgi turi vieną arba du pratęsimus, kurie, mano matyt prastu manymu, neverti tiek pat, kiek pats žaidimas, t.y. pratęsimai turėtų kainuoti pigiau. Tuo labiau, kad už tą "šimtinę" gali pasiimti visiškai naują žaidima, kad ir šių, t.y. 2010-ųjų metų žaidimą Dixit.

Kaip ten bebūtų, Katano salos naujakuriai išties turi didžiulę reikšmę stalo žaidimų istorijoje Lietuvoje. Neveltui ir dabar rengiami būtent šio žaidimo turnyrai, čempionatai. Tačiau mano kolekcijoje šis žaidimas, apturėjęs tikrą aukso amžių prieš kelis metus, dabar renka dulkes. Buvo laikai, kuomet jį žaidė visi aplink mane - po kelias partijas per vakarą, kol pasidarydavo bloga nuo rugių ir avių... kurios nepalikdavo ramybėje net sapne.

ŽAIDIMAS
Dėl visa ko, ateities kartoms, kurios galbūt nebeturės galimybių rasti šio žaidimo, parašysiu (daugeliui priminsiu), su kuo šis "Katanas" valgomas. Kas kartą kitaip išdėliojamas žaidimo laukas iš šešiakampių figūrų, kurių kiekviena "atstovauja" tam tikrą gėrybę, pvz.: grūdus, medį, avieną ir pan. Ant tų langelių sudedami apskritimai su skaičiais nuo 2 iki 12, t.y. tos reikšmės, kurias įmanoma išmesti su dviem kauliukais. Žaidimo pradžioje žaidėjai pasistato po 2 namelius tų langelių sankirtos vietose taip, kad namelis ribotųsi su 3 aplink jį esančiais šešiakampiais. Ėjimo metu žaidėjas ridena abu kauliukus. Išridiejusių kauliukų suma rodo, kurie iš laukelių "duoda pelno", t.y. jeigu ant grūdų šešiakampio yra skaičius 6, o kauliukus išridenai 2+4 (arba 3+3, arba 1+5 ir t.t.), tai reiškia, kad visi žaidėjai, kurių namelis ribojasi su šiuo langeliu, gauna tą langelio gėrybę (šiuo atveju grūdus). Taip renkamos įvairių gėrybių kortelės, kurių reikia norint plėsti savo valdas šioje salytėje ir tokiu būdu rinkti taškus. Tarkim norint pastatyti dar vieną gyvenvietę tenka surinkti po vieną skirtingą plytos, medžio, avies ir grūdo korteles. Beje, tokia gyvenvietė duoda 1 tašką (plius 2 taškai, kuriuos visi gauna žaidimo pradžioje). Jeigu nori gyvenvietę patobulinti iki miesto, tuomet reikės 3 anglies kortelių ir 2 grūdų. Miestas duoda 2 taškus... Laimi tas, kas pirmas surenka 10 taškų.


KUR INTERESAS?
Įdomybės prasideda tada, kai negauni gėrybių, kurių tau reikia renkant kažkokį rinkinuką naujai statybai. Pvz.: tau iki miesto trūksta tik vieno grūdo, tačiau ėjimai eina, o tas retas skaičius 2 ant tavo grūdų laukelio kaip neiškrenta, taip neiškrenta... Ką daryti? Tu gali "targavoti" su kitais žaidėjais savo ėjimo metu, tarkim siūlydamas tai, ko tau nereikia į tą taip norimą grūdą. Tikėtina, kad biznis bus naudingas abiems pusėms, todėl būk atidus prieš atlikdamas sandėrį. Įsitikink, ar tikrai verta atiduoti visiems žaidėjams taip retai krentantį "medį" už grūdą, kuris taip ar taip tuoj pas tave atsiras...  Kita vetus, šita mainų fazė yra viena įdomiausių: ko tik čia nesu prisiklausęs - nuo priminimų apie mokyklos laikais paskolintas kapeikas ragaišiui iki gasdinimų, kad nebesiveš namo... Juokas juokais, bet yra buvę ir "piktų pabaigų" su grasinimais, vyrų-moterų priešpriešos akcentavimu ir pan. Tiesa, pastarieji "zbitkai" nutiko kuomet patys pradėjome eiti prieš motiną Gamtą - dėl žaidėjų pertekliaus ėmėme žaisti poromis, todėl natūralu, kad sprendimų priėmimas (visada yra rizika!) turėjo būti vykdomas vienu balsu vienos poros...


RAZINOS?
Žaidimas geras, tačiau yra keli maži niuansai - jeigu pirmas savo gūžtas pastatei prastoje vietoje (prie retai krentančių skaičių), tuomet gali per ilgai užsilikti "akmens amžiuje" ir tik stebėti kaip plečiasi ir bujoja tavo varžovai. Pasivyti ir atsigriebti žaidime labai sunku. Tai yra pagrindinis kirtis bet kuriam žaidimo naujokui. Kita vertus, žaidžiant patyrusiems žaidėjams irgi viskas priklauso nuo "atžaistų strategijų": vieni tiesiog iškala pergalės siekimo kelius, o kiti bando identifikuoti lyderį ir į jį nukreipti savo ir kitų varžovų jėgas, pvz.: neprekiauti su tuo "atseit stipriausiu" iš tikro patyliukais eliminuojant galbūt pagrindinį varžovą.

Yra ir papildomų elementų, apie kuriuos nutylėjau iki šiol. Išridenus per abu kauliukus bendrą sumą 7 aktyvuojamas vagis - tokia juoda žmogeliuko figūrėlė. Tą prakeiktą skaičių išridenęs žaidėjas uždeda vagį ant kurio nors varžovo laukelio (jis negamins gėrybių kol vagis nebus perkeltas kitur) ir gali iš jo nematomis pasiimti vieną kortą. Aktyvavus vagį žaidėjai, kurie turi daugiau nei 7 kortas pusę jų išmeta į šiukšlyną, todėl kaupimas čia nėra gera strategija.

Jeigu nesurenki reikiamos gėrybių rinktinės miestui statyti gali pirkti išsilavinimo korteles: tai kortelės, kurios duoda spec. galias, pvz.: leidžia iškart nutiesti 3 kelius, arba leidžia pasiimti visas vienos rūšies kortas iš visų žaidėjų arba tiesiog iš karto duoda 1 pergalės tašką.

Taip pat žaidime po 2 taškus gauna ilgiausio kelio autorius (kaip ir "traukinukuose"!) ir didžiausios armijos vadas. Armiją galime surinkti iš tų pačių išsivystimo kortelių ištraukdami ir vėliau aktyvuodami riterio korteles. Riterio kortelė aktyvuoja vagį ir irgi leidžia apiplėšti varžovą...


KAS ŽAIDŽIA?
Sakyčiau daug kas, tačiau jeigu norite įdomaus ir rimto žaidimo, tai sėskite su sau lygiais varžovais. Išbandyta su naujais žaidėjais - duodame jiems į kaulus per pirmą partiją ir vis tiek lenkiame per antrąją. Išbandyta su vyresnio amžiaus - prekybiniai įgūdžiai nedrąsūs, todėl irgi kelios partijos laimimos be kovos. Vaikai? Kas gali būti švenčiau už visada tau parduodamą trūkstamą gėrybę?.. Taigi, jeigu esi naujokas Katano saloje, tai kvieskis naujokus ir "sukalkite" kelias partijas.

Kita vertus, žaidimas tikrai puikus dalykas ieškantiems darbo pardavimų srityje: jeigu sugebėsi parduoti niekam nereikalingą medžio kortelę į tuo metu žaidime aukso vertės itin retą avytę, tuomet lengvai gausi darbą ir draudimo ar telekomunikacijų bendrovėje. Arba bent jau išsiaiškinsi, kuris draugas ar giminaitis yra kiečiausias pirkėjas/derybininkas/pardavėjas - to prireiks kuomet keliausi į mašinų turgų... Tokie draugai tokiais atvejais yra geriausi draugai... Gali netgi avansu jam vieną grūdą atiduoti :)


ŽAIDIMO REITINGAVIMAS
Tai pirmas mano turėtas rimtas stalo žaidimas, kurį teko žaisti apie pusšimtį kartų, todėl tikiu, kad čia sudėliosiu taškus teisingai sau. Žiūrim, ką turim:

*Žaidimo idėja: 9/10

*Taisyklių paprastumas: 7/10
*Taisyklių perpratimas: 9/10
*Žaidimo išvaizda: 7/10
*Žaidimo elementų kokybė: 8/10
*Žaidimo lauko ir taisyklių dizainas: 7/10
*Žaidėjų patirties įtaka: 6/10
*Azarto lygis: 8/10
*Pabodimo faktorius: 8/10
*Žaidimo kainos ir vertės santykis: 9/10
BENDRAS REZULTATAS: 78/100 
(plačiau apie reitingavimą)


Rezultatas būtų gerokai aukštesnis po pirmųjų kelių partijų prieš kelis metus... Jis būtų jau ne tiek, bet vis tiek aukštesnis ir prieš kokius metus kitus. Šiandien, kuomet šalia Katano salo naujakurių rikiuojasi nauji spalvingi ir gražūs žaidimai, šiam senoliui išlikti viršūnėje nėra lengva (juk jis tuoj sulauks pilnametystės!!!). Iš kitos pusės, blogo žaidimo nebūtume žaidę iki paryčių nei anksčiau, nei vakar, nei... dabar.

Tiek, aš laimėjau!
Sėkmės!

1 comment:

  1. Tie, kas turitę šio žaidimo pratęsimus - ar verti jie pinigų/laiko?

    ReplyDelete